onsdag den 25. april 2012

Grøn glæde!

En dejlig lille omgang kruspersille i mit køkkenvindue

Jeg elsker grøn - farven, levevis og holdning. Selve det faktum, at grøn er lig med liv er jo fantastisk.

Dog har jeg måske ikke lige verdens mest grønne fingre. Dog gør jeg da et forsøg! Prøver da at holde mine planter og urter i live (hvilket kan være en ganske svær bedrift når man er mig, skal det siges). Dog så bestræber jeg mig på, selv på et meget begrænset budget, at tænke og handle grønt. Sørge for, at det meste er økologisk samt at spare på el, vand og varme. Og ja - det er sgu lettere sagt end gjort. Hvis man ikke er "opdraget" med den tanke hjemmefra, kræver det en vis portion vilje, at ændre den. Den er dog ikke så svær at bibeholde.

MEN! Jeg bestræber mig dog også gevaldigt på, IKKE at blive fanatisk. Jeg har oplevet dem. Og undskyld det sure opstød, men de kan være en flok hellige køer. JO, det er bedre at købe økologisk og JO det er bedre med sparepære og begrænse mængden af vand, især det varme. Men for ****'s sake.. Hvis man kun gør det for sin egen prestiges skyld, så er det klamt. Desuden så bliver jeg trodsig, hvis folk prøver at belære mig (høhø).

Jeg er kritisk af natur, da jeg nok ikke ønsker at blive taget ved næsen. Og nogle gange er alle de der råd (især kostråd) bare en omgang vrøvl! Og folk hopper sgu på de dersens fancy trends - hvem har nogensinde troet, at en kur kun bestående af kød NOGENSINDE kunne være sund? Jeg lavede en opgave i biologi og idræt om netop dette, hvor det faktisk resulterer i, at du bliver "forgiftet" af de (protein)syrer, som kød indeholder. Dertil kommer det, at stivelse er absolut forbudt. Jeg giver ret i, at en stor mængde øger vægten, da kulhydrat er en rig energikilde, som kroppen lagrer (tilbage til fortiden, hvor mængder af mad var små)som fedt. Men helt at undgå den? Nu må det sgu høre op. Hvad blev der af sund fornuft? De fleste ved jo hvilke madgrupper, man bør undgå, hvis man ønsker at være sund. Spis varieret, spis oftere og mindre og spis GRØNT!


.. I know, mine tanker blev flyvske endnu en gang...

//Emilie//

1 kommentar:

  1. Tusind tak, og i lige måde. :) blev begejstret over din glæde for livet og din kærlighed til mange ting (ikke mindst dyr ;) ). Bliv ved med det!

    SvarSlet