tirsdag den 8. januar 2013

Hey, be nice!

Som overskriften så mildt antyder - vær flink!

Jeg er ingen helgen, men jeg er sgu en anelse træt af det har kollektive egotrip.

 
Der har været stor fokus på det, med at være mere flink mod hinanden. "Fucking Flink" og endda et program på DR er poppet op. Jeg kan kun være enig. Vi bliver simpelthen nødt til, at være flinkere og mere hensynsfulde.
 
Jeg synes efterhånden, at de fleste af os går rundt i en hverdag, men næsen ned i jorden og rundsave på albuerne. Det gør jeg endda selv til tider, og jeg bliver voldsomt provokeret. Jeg bliver indimellem nødt til at hive mig selv i håret og sige "HALLO, nu stopper du!". Så svært er det heller ikke, lige at løfte sit tunge grøvhovede og sætte usynlig tape i mundvigen og hive opad. Og hvad sker der for, at hvis du virker lidt for glad og smilende, så bliver du antaget for at være en anelse retarderet? Derudover, hvad skader de 5-10 min du kan bruge på, at hjælpe et fremmed menneske?
 
 
Lidt oplevelser fra min skuffe:
En lille simpel ting - jeg var i Fakta for at handle. Der var ikke synderligt mange mennesker, men jeg skulle handle ind til en hel hær. Nåh, men bag mig i kassen kommer der en fyr hen med 2 varer, og jeg tilbyder ham, at han kan komme foran mig (lidt old-skole, men hey). Jeg tror sjældent jeg har set et så overrasket og samtidig glad fjæs på en ung fyr. Han takkede flere gange. Jeg tænkte bare, at jeg ved så simpel en gestus kan gøre hans dag bedre, tjah, så gjorde det også min dag et hak bedre.
 
En anden simpel ting: jeg gik en tur i Helsingørsgader (shopping, vel sagtens - hey, man er vel lidt tøset), hvor jeg smilede til en ung fyr. Inden jeg egentlig havde lagt mærke til det, fandt jeg ud af, at han sad i kørestol. Hans ansigt lyste som en hel sol.
 
Nu til en historie, som jeg dog ikke selv som sådan er en del af, men overhørte. Det var i toget på vej hjem, hvor en dame henvender sig til en ung pige, der fortælle hende, hvor pæn hendes frisure var. Denne pige blev næsten målløs, men takkede mange gange.
 
Tænk, at vi går rundt og kan blive benovet over venlighed - hvor venlighed egentlig burde være fast inventar i hverdagen! Dog er jeg taknemmelig for, at de fleste der oplever den, værdsætter den og er taknemmelig. Som manden bag "Fucking Flink" siger: "venlighed avler venlighed" (eller noget i den dur). Min pointe er: tag dig nu tid til at være venlig. Det giver ikke kun andre mennesker noget med på vejen, men i den grad også dig selv. Flere smil tak! Og hvis det er en opgave, du ikke magter? Well...
 
image
 
//Emilie//


1 kommentar:

  1. Eniiiiig...

    Endnu engang et super indlæg fra dig skat! :)

    SvarSlet