onsdag den 24. april 2013

I knew it!

Ja, tænkte jeg det ikke nok.. Mange producenter af diverse cremer m.m. indeholder kemikalier, som ikke skal være der. Se selv Kontant - øko cremer fyldt med skadelig kemi .



Da vi bor her i norden, så er vi en del der har en fin eller sart hud - enten genetisk eller pga. klimaet. Jeg har det genetisk. Wuhu. Så det er derfor vigtigt at passe og pleje sin hud. Det er så uheldigvis en stor jungle af forskellige produkter. Man har efterhånden forstået, at det skal være uden parfume, parabener og alle mulige andre skadelige og hormonforstyrrende stoffer. Men mange af os ved desværre ikke, hvad disse skadelige stoffer hedder. Det er derfor svært at gennemskue, om deklarationen er ok! Det har jeg selv i hvert fald, til trods for jeg faktisk arbejder med kemikalier hver dag. Men når emballagen siger et, men mener noget andet - ja, så kan man sgu da ikke finde ud af det.

Allergifremkaldende parfume er f.eks. ikke bare kunstigt fremstillet duftstoffer, men naturlige duftstoffer er også inkluderet. Limonene er en af dem - som faktisk også er skadelig for miljøet. Derudover, så er det stof de bruger som solfaktor faktisk også er et problematisk stof. Suk.

Nåh, men alt i alt, så skal man gå efter det danske mærke Svanen samt Den Blå Krans. 
 
 
Disse to mærker indikerer, at produktet er godkendt efter danske standarder for miljø og allergi. Vælger man et produkt der har begge mærker, så er man close to safe! Selv om de faktisk sagde, at nogle produkter indeholder Benzoesyre (Benzoic acid), hvilket kan være skadeligt for øjnene. Men som Miljøminister Ida Auken sagde, så kan det kun være i meget begrænset omfang, siden produktet havde Svanemærket. Og så kan man jo lade være med at putte produktet i øjnene.
 
Jeg synes det er værd at se programmet. Det kan stadig ses på dr, bare følg det ovenstående link. Desuden er det værd at gå ind på forbrugerkemi.dk , hvor de jævnligt tester forskellige produkter og giver en god hjælp til, hvad man som forbruger selv kan gøre og skal holde øje med.
 
 
Som krølle på halen, så gik mine to yndlingsmærker (som jeg tror jeg deler med flere) fri i testen og er derfor helt safe: Derma og Neutral! YES!!
 
 
Bonusinfo: lige en ting skal på det rene. Cremer osv. kan ikke være uden kemi, hvilket jeg tror nogle misforstår. Produktet skal jo bestå af noget. NaCl er jo et kemikalie - og det er alm. bordsalt du putter i din mad. Men så længe adjektivet "skadelig" er foran, så skal det ikke være der. 

2 kommentarer:

  1. Hahaha. Elsker, at det hedder NaCi...

    SvarSlet
  2. Det hedder faktisk nacL - det skrives bare med lille L.. NaCl (natrium chlorid) ;)

    SvarSlet